-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:11596 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

معيار موسيقي حلال و حرام چيست؟ حكم موسيقي هايي كه از صدا و سيما پخش مي شود چيست؟

با توجه به اين كه نظر فقها در اين مورد مختلف است و شما موظف هستيد به فتواي مرجع تقليد خودتان مراجعه كنيد، توجه شما را به فتواي برخي از مراجع عظام: امام خميني، آيت الله خا منه اي و آيت الله فاضل جلب مي كنيم:

موسيقي اگر مناسب با مجالس لهو و لعب باشد، يا داراي طرب و ترجيع و مهيج شهوات باشد، اشكال دارد و حرام است، چون انسان را به وادي شهوت و دوري از خدا مي كشاند و از خدا غافل مي سازد. اگر اين خصوصيات را نداشته باشد، اشكال ندارد.

فقهاي عظام فرموده اند: از موارد مشكوك لازم نيست اجتناب كنند.

طبق اين معيارها و ملاك ها، موسيقي خواه از صدا و سيما پخش شود يا از كاست و سي دي و يا در جشن و اعياد اسلامي به كار گرفته شود، در صورتي كه شك داشته باشيم، اشكال ندارد.(2) و اگر معيار موسيقي حرام در آن باشد، حرام مي باشد، اگر چه از صدا و سيما پخش شود.

پي نوشت ها:

1. امام خميني، استفتائات، ج 2، ص 11 و 12، سؤال 25 تا ...؛ آيت الله خامنه اي، استفتائات، ج 1، ص 247 تا 256، از سؤال 1127 ـ 1164؛ آيت الله فاضل لنكراني، استفتائات، ج 1، ص 254، مسئله 987 و 988.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.